|
Om att överskrida Michael Harners core
shamanism
Man skulle kunna tro att bilden här ovan utgör omslag till en fantasyroman av dussinslaget. Så är det inte. Detta är omslaget till Michael Harners nya bok Cave and Cosmos – Shamanic Encounters with Another Reality (North Atlantic Books 2013). Det har gått 33 år sedan Harner (nu 84 år gammal) gav ut sin förra bok – den shamanska klassikern The Way of the Shaman. Den kom på svenska 1983 på Bokförlaget Korpen med titeln Shamanens väg och jag hade den stora äran att få skriva ett förord som jag avslutade med följande mening; ”För den som praktiskt vill pröva shamanens väg är Michael Harners bok oundgänglig.” Det kan ha stämt då, men det stämmer inte riktigt idag och mitt omdöme om Cave and Cosmos kan sammanfattas; ”För den som vill förankra shamanens väg i världen är det oundgängligt att överskrida Michael Harners version av shamanism, den som kallas core shamanism.” The Way of the Shaman bidrog till att öppna en ny dimension av tillvaron för väldigt många västerlänningar. Marken var förberedd sedan flera år genom bl a Carlos Castanedas böcker om tiden med hans läromästare don Juan Matus i Mexiko men till skillnad från Castanedas böcker så hade Harner skrivit en manual – en systematisk beskrivning av hur shamaner praktiskt kan gå till väga. Jag minns hur jag nästan febrigt vände blad i The Way of the Shaman och fick en obändig lust att börja trumma och resa in i de andra världarna. Att Harner själv kom till Sverige och höll en grundkurs i shamanism 1983 kändes som en skänk från Drömtiden. Och vilken fart det blev på det shamanska arbetet därefter med trumgrupper, själsresor och extasdanser! Vi var lite drygt 40 personer på Harners kurs i Värmlandsnäs; jag undrar hur många av dem som fortfarande arbetar med shamanska metoder; hur många som gör det à la Harner och hur många som hittat egna vägar eller kanske hittat tillbaka till eller snarare fram till den egna inhemska traditionen? Michael Harner spred en god stämning omkring sig i Värmlandsnäs; han var energisk och humoristisk; jag minns fortfarande hans säregna gnäggande skratt och några av hans one-liners, som den under kafferasten; ”Coffee is indispensable in all shamanic work!” För egen del fick jag ett par livsavgörande råd av Harner; dels att resa till Sápmi för att söka kontakt med samiska botare och shamaner, dels hur jag skulle kunna utröna runornas väsen genom att hitta en lärare i den icke-ordinära verkligheten. Jag står därför i en viss tacksamhetsskuld till Harner, vilket bör påpekas innan jag tar itu med min kritiska granskning av Cave and Cosmos som faktiskt är riktigt seg att ta sig igenom – inte minst därför att den till stor del utgörs av berättelser från västerlänningar (till övervägande del amerikaner) om vad de har upplevt på sina resor till det som i core shamanism kallas övervärldarna. För mig är det något av ett mysterium varför Harner fyller boken med dessa individuella redogörelser över hur det kan se ut i de andra världarna – hans tes är ju nämligen att vi alla upplever olika saker; att upplevelserna i den icke-ordinära verkligheten är perfekt anpassade till just den individ som gör dem och att innebörden i det upplevda därmed bara kan förstås på djupet av den individen. Jag minns hur Harner frenetiskt antecknade vad alla
berättade om sina upplevelser i det icke-ordinära under kursen i
Värmlandsnäs. Många av deltagarna gick in i en sorts koma medan andra
pladdrade på om än det ena än det andra som de hade sett och mött, men Harner
var oupphörligt nyfiken. Han förklarade att han höll på med en kosmologisk
kartografi och det tog alltså 30 år att få den färdig. Men det är ingen karta
över den icke-ordinära verkligheten han presterat eftersom dessa kartor är
individuella och ingen kan rita en allmängiltig sådan. I boken finns dock ett
par versioner från några av Harners elever; teckningar som anger vad som
finns i övervärldarna, hur många nivåer de stött på etc etc. När jag ser
dessa teckningar kommer jag osökt att tänka på en gestalt som Emanuel
Swedenborg och hans bok Himmel och helvete från 1758 (De Caelo et Ejus
Mirabilibus et de inferno, ex Auditis et Visis = ungefär Om himlen och dess under och om helvetet, såsom hört och
sett). Också Harners tankar om att det man upplever i den icke-ordinära
verkligheten och att de råd man får där är perfekt anpassade till den individ
som gör resan klingar lite swedenborgskt i mina öron. Vad är då Cave
and Cosmos för slags bok? Har Harner lagt grunden till en ny religion?
Nej, säger han själv bestämt. Detta är inte religion eftersom det bygger på
vad var och en med hjälp av shamansk trumning kan uppleva. Här tror man inte
på vad andra säger – inte ens Harner – utan tar själv reda på hur saker och
ting förhåller sig genom egen direkt upplevelse. Om The Way of the Shaman
var en introduktion till några av shamanismens metoder så är Cave and
Cosmos en djupdykning i och utveckling av core shamanism, som är
en modern, västerländsk, individuellt inriktad version av shamanism som har
rensats på det mesta av kulturella och traditionella särdrag. Enligt Harner
är denna ”kulturfria” version av shamanism den som passar västerlänningar
bäst. Han kan ha rätt, i alla fall vad gäller amerikaner som ju lever på
koloniserat land, men samtidigt innebär denna ”kulturfria” variant att man
kopplar loss hela systemet från det landskap och det levnadssätt där
shamanismen vuxit fram. Är Harner helt up-to-date med hur hans nutida
antropologkollegor resonerar? De tycks alltmer avlägsna sig från Eliades
klassiska tolkning av shamanismen som Archaic Techniques of Ecstacy alltså
som en samling metoder, till att betrakta shamanismen som ett sätt att leva
och tänka, alltså som ett sätt att vara i världen. Om Michael
Harner själv får bestämma har han kanske inte skapat en ny religion men ingen
kan ju säga hur hans Foundation for Shamanic Studies kommer att
förvalta arvet efter honom. Vad man kan säga helt klart är att Harner med sin
core shamanism och dess fokusering på själsresor med hjälp av trumma
(som ju bara är en del av vad shamaner brukar ägna sig åt) har skapat ett
sammanhållet system, en shamanism som är genomsystematiserad på ett sätt som
den aldrig varit hos traditionella shamaner; kanske kan man kalla det som
Harner skapat för en shamansk kropp, som hålls samman av vissa bestämda,
grundläggande teoretiska grundvalar. I denna core-shamanska kropp finns ganska
många västerländska shamanic practitioners som ägnar sig åt att hjälpa
och heala andra västerlänningar men som sällan rör sig utanför denna
västerländska kropp. Är Harners disciplar närvarande och aktiva i kampen för
att skydda och försvara Moder Jord, för att stödja urfolkens kamp för land
och identitet? I alla fall inte påfallande mycket. Jag kan tänka mig att
deras resonemang kan gå så här: genom att hjälpa och heala oss själva och
andra människor hjälper vi till att heala Moder Jord och rätta till obalanser
i kosmos och därmed bidrar vi till att ge världen en bättre inriktning. Det
finns en poäng i detta, det håller jag med om, men resonemanget kan också
vara ett sätt att undvika att behöva ta ställning i viktiga frågor i världen.
För mig har shamanismen alltid haft en politisk dimension, inte en
partipolitisk utan en större politisk dimension, en Moder Jord-dimension och
då kan det verkligen handla om att på plats, i det reellt existerande landskapet
sätta eller ställa sig i vägen för en maskin som ska provborra efter uran. Tyngdpunkten
i Michael Harners paradigm verkar idag ligga på frågan om andars existens. I The
Way of the Shaman talar han mer om energier och kraft, t ex i termer som
kraftdjur; nu har dessa uttryck övergivits och allt mer handlar om andar;
formlös energi och kraft har blivit andar med bestämd form och identitet. Harner
lägger ner en hel del möda på att bena ut skillnaden mellan de andar som
finns i den här världen (mellanvärlden i hans terminologi), de som finns i
gränsområdet mellan den här och de andra världarna och de som enbart finns i
undervärldarna respektive övervärldarna. Shamanen fungerar som förmedlande
länk mellan andarna och människorna som behöver hjälp och andarna vet alltid
vad alla behöver. Vilka
andar är det då som Harners resenärer möter i övervärldarna? Det kan vara
Benjamin Franklin, eller Albert Einstein, eller Jesus eller Buddha; den
gestalt som anden antar tycks anpassad till den individuella resenären. Det
gemensamma för dem är att de är compassionate spirits, alltså
medkännande andar. De har alla erfarenheter från livet på jorden (som
människa eller djur), känner allas behov och vill bara gott. Detta till
skillnad från de andar som håller till i mellanvärlden, t ex själar efter
avlidna människor som inte kunna genomföra resan in i ”himlen”, och som kan ställa
till kaos, problem och sjukdomar. I dessa resonemang känns Harner nästan som
grundare av någon sorts andevetenskap à la Rudolf Steiner. Bokens rapporter
från resor in i övervärldarna visar att resenärerna har liknande upplevelser
som grundarna av de stora religionerna haft. Enligt Harner visar detta att ”himlarna”
är verkliga, ”men de är verkliga i en annan verklighet, den verklighet som
shamaner kan nå för att hjälpa och heala andra”. Och denna verklighet nås
alltså med hjälp av trumma eller annan form av det Harner kallar sonic
driving. Jag, och
många andra, har använt core-shamanska metoder för att återknyta till den
shamanska traditionen i våra egna landskap, i mitt fall till den nordiska
shamanismen. Vi har då överskridit core-shamanismen för att kunna skjuta ner rötterna
i den egna kulturella myllan. Så använd har core shamanism haft en
avgörande betydelse för många människor, men i Cave and Cosmos ser jag
en annan tendens framträda som dominerande hos Harner, nämligen att core
shamanism är nog i sig själv. Det är den inte. Den fångar inte
alls den spännande mångfald som finns i den shamanska livssynen; den har inte
mycket att säga om de flytande gränserna mellan den ordinära och den
icke-ordinära verkligheten; om de flytande gränserna mellan genus; mellan
djur och människor; mellan människor och andeväsen och mellan det som har
form och det som är formlöst. Core shamanism begränsar shamanismen
till bara en del av vad den har varit och vad den kan vara; den har en
statisk syn på vad de olika världarna egentligen är och hur de hänger samman;
den begränsar innebörden av traditionella begrepp som bön och ceremoni; den uppskattar
inte till fullo landskapet, de reellt existerande djuren och växterna och
Moder Jord som de bästa lärarna och den anger inga vägar för att gå bortom
formerna. Harner
skriver på ett ställe att universums kraft är så stark att shamaner arbetar
med förmedlare, som kraftdjur och andar. Man kanske skulle kunna säga att
kosmos väljer att låta sin energi när den möter våra medvetanden ta bekanta
former, helt enkelt för att vi ska kunna handskas med dem. Carlos Castaneda
ville ta ett steg till, nämligen att uppleva energi direkt i stället för via
dessa uppenbarelseformer. I boken The Wheel of Time låter han don Juan
Matus förklara att han använt shamanskt svammel om ”allierade, kraftväxter,
Mescalito, den lilla röken, vinden, andarna i floder, berg och snår” som ett
sätt att locka Castanedas uppmärksamhet, som ett sätt att lura honom in på
den andlige krigarens väg. Harner väljer den motsatta vägen; i stället för
att gå bortom formerna och uppleva energin direkt utarbetar han en systematik
just kring formerna. Det är inte vad jag kallar andlig frihet. Läsaren av
dessa rader kanske får för sig att jag här ägnar mig åt ett lustfyllt
fadermord. Icke alls. Detta är vad tyskarna kallar en auseinandersetzung,
ett klargörande av ståndpunkter, som kan vara nödvändigt för det som komma
skall. Om shamanismen ska bli verksam som kreativ medaktör i världen måste
den förankras i Moder Jord och gå vida utöver core-shamanismens ramar för att
kunna träda in i Drömtiden och delta i drömmandet av världen. Traditionell
shamanism öppnar upp för ett betydligt större äventyr än den västerländska
variant som kallas core shamanism. Jörgen I Eriksson, maj 2013. |