|
Att avkolonisera sin historia Långt innan Amerika
koloniserades utövade kontinentens ursprungsfolk diplomati. Man träffade
överenskommelser med andra urfolk och med andra arter, såväl djur som växter.
Man såg andra arter som nationer, t ex buffelnationen, älgnationen etc. Alla
fördrag med andra människor och med andra arter betraktades som levande,
dynamiska processer. De befästes och förnyades kontinuerligt med hjälp av
olika ceremonier där respekt och ömsesidighet betygades, t ex genom att ge
och ta emot gåvor. Parterna hade både rättigheter och skyldigheter i
förhållande till varandra. Denna fina
definition av ursprunglig livssyn återfinns i boken Native Historians Write Back – Decolonizing American Indian History (Texas Tech
University Press 2011). Boken innehåller bidrag från 13 historiker från olika
indiannationer i Nordamerika under redaktörskap av Susan A Miller (seminole) och James Riding In
(pawnee). Texterna utgör ingen sammanhållen
historik över Amerikas ursprungsfolk utan behandlar ett antal olika exempel
på koloniseringens effekter i avsikt att ifrågasätta och därmed också upphäva
den förhärskande historiska berättelsen om USA. Skribenterna avkoloniserar
historien genom att demontera kolonialmaktens bild av urfolken och
beskrivning av hur de erövrades och underkuvades. Det innebär bland annat att
de prioriterar de egna muntliga traditionernas berättelser före
kolonialmaktens skriftliga källor. De använder ursprungligt tänkande för att
utmana det koloniala tänkandet. Dessa historiker är
alltså inte ”opartiska”, de väljer sida och deras utgångspunkt är att kolonialismen
är ett brott inte bara mot mänskligheten utan också mot de djur och växter
som lever i det koloniserade landskapet. Kärnan i kolonialismen är att erövra
ett område för att utvinna dess resurser och därför är kolonialismen ett
övergrepp på själva jorden, på Moder Jord. När man läser en del av texterna i
denna bok kan man tycka att de är väl så polemiska och det är alldeles säkert
en följd av att de skrivits just i USA, i vilddjurets buk. I Europa är det en
ganska allmänt accepterad syn att USA bygger på folkmord (på
ursprungsamerikaner) och slaveri (av afrikaner), men i USA undertrycks
uppenbarligen sådana definitioner av det förhärskande paradigmet. En av
anledningarna till det är att koloniseringen fortfarande pågår, t ex genom
utvinning av oljesand i Kanada, kolbrytning i Arizona, byggande av alpina
anläggningar på heliga berg samt, naturligtvis, genom fortsatt missionering
och kulturförtryck i skolsystemet (där historieskrivningen är ett viktigt
inslag). Susan A Miller
betonar i sin inledningstext att avkolonisering inte är ett försök att
återvända till ett förkolonialt sätt att leva utan en process för att göra
sig av med och återhämta sig från de negativa följderna av koloniseringen,
som förlust av språk och traditioner, missbruk, familjevåld, kriminalitet,
psykisk sjukdom och fattigdom. Avkolonisering är en rörelse för att befria
urfolken från de destruktiva effekterna av de koloniala relationerna. Att
bejaka och berätta sin egen historia är ett viktigt inslag i en sådan
avkoloniseringsprocess. Kärnan i en sådan
ursprunglig historieskrivning är vad författarna kalla indigenousness – ett begrepp
som kanske kan översättas med ”ursprunglig livssyn”. Och vad är då hörnstenen
i denna position, i detta ursprungliga paradigm? Jo, att kosmos är en levande
varelse vars alla delar har medvetande. Allt hänger samman och alla
beståndsdelar har rättigheter som måste respekteras. För urfolkens del
innebär det att de har rätt att bo där de anser att de alltid har bott,
eftersom de har skapats i och av just detta landskap, denna plats, och att de
har rätt till kontroll över resurserna i sitt område. Det levande kosmos
präglas av ömsesidiga beroenden och samspel – alla relationer måste
balanseras genom ömsesidig interaktion. Med ömsesidigheten följer respekt:
allt i kosmos förtjänar respekt, andra arter är egna nationer med rättigheter
och behov som människor måste respektera. Som jag ser det
gäller detta återtagande också för oss i vår del av världen. Vi och vårt
landskap har också koloniserats – till att börja med genom kristen
missionering som banade väg för industrisamhällets exploatering av skog, jord
och vatten. Också vi, vårt landskap och dess berättelse behöver befrias och
helas. Jörgen I Eriksson,
november 2011 |